Veelgestelde vragen

Wat gebeurt er op de ochtend dat ik naar Maastricht kom?
Op de ochtend dat u naar de Universiteit Maastricht komt, zullen wij een aantal metingen bij u afnemen. Deze bestaan uit:
  • Een meting van uw lengte en gewicht. Aan de hand hiervan bepalen we uw BMI.
  • Een meting van uw taille- en heupomtrek. Aan de hand hiervan bepalen we de verhouding tussen de omtrek van uw taille en heupen.
  • Een meting met de BodPod. Dit is een apparaat dat door middel van luchtverplaatsing uw lichaamssamenstelling (vetmassa en spiermassa) kan bepalen, u wordt dus niet blootgesteld aan straling. Bovendien is het een korte en pijnloze meting.
  • We gaan gedurende 2,5 uur vijf keer een kleine hoeveelheid bloed afnemen. Hiervoor krijgt u ook een suikerdrankje van ons. Aan de hand van deze bloedafnames kunnen we de verandering in de hoeveelheid suiker, vrije vetzuren, en een aantal hormonen in uw bloed bepalen. Voor deze bloedafnames gebruiken wij een infuusje, waardoor u maar één keer geprikt hoeft te worden, en verder geen pijn ervaart.
  • We gaan een korte, toegankelijke fitheidstest doen. Hiervoor moet u in 6 minuten zo vaak mogelijk op een kleine verhoging (vergelijkbaar met een traptrede) stappen.
Naast de metingen op de dag zelf, vragen wij u nog om een uitgebreide vragenlijst in te vullen, dit kunt u op de universiteit of thuis doen. Ook krijgt u instructies over wat u moet doen tijdens de volgende 3 weken, waarin we uw leefstijl gaan bijhouden aan de hand van een app op uw smartphone en een smartwatch.
Is het ook een mogelijkheid dat de meetdag op een andere locatie plaatsvindt?
Het is begrijpelijk dat het vanwege de afstand lastig kan zijn om naar Maastricht te komen. Echter is dit voor ons onderzoek wel noodzakelijk. Tijdens deze ochtend zullen wij namelijk een aantal metingen doen waarvoor wij alle materialen en apparatuur in Maastricht op de universiteit hebben. Zo zullen wij bijvoorbeeld uw vetpercentage meten in een speciaal apparaat (de BodPod) hier op de universiteit. Voor de duur van het onderzoek hoeft u slechts één ochtend in Maastricht te zijn. Voor de andere onderdelen van het onderzoek hoeft u niet naar Maastricht te komen.
Worden de reiskosten die gemaakt zijn om naar Maastricht te komen vergoed?
De kosten die u maakt om naar de Universiteit Maastricht te reizen voor de meetdag worden door ons vergoed. Dit geldt zowel voor reizen met het openbaar vervoer (altijd), als reizen met uw auto (indien u minimaal 10 km van de universiteit Maastricht woont). Als u met het ov reist, vergoeden wij de werkelijk gemaakte kosten. Hiervoor hebben wij (een scan van) uw treinkaartje nodig, deze kan ook door de onderzoekers op de universiteit worden gemaakt. Mocht u met een ov-chipkaart reizen, hebben wij een reisoverzicht met de gemaakte kosten van u nodig. Dit kunt u verkrijgen op www.ov-chipkaart.nl/declaratieoverzicht-maken. Als u met uw auto reist, hanteren wij een vergoeding van €0,23 per kilometer. Hiervoor hebben wij een ANWB routeplanner route van u nodig, ter verantwoording van het aantal afgelegde kilometers. U kunt gratis parkeren op de universiteit, dus over parkeerkosten hoeft u zich geen zorgen te maken.
Krijg ik zelf ook uitslagen van de metingen die zijn uitgevoerd?
U ontvangt een persoonlijk rapport van de metingen die we doen. In dit rapport krijgt u een overzicht van uw leefstijl die wij voor 3 weken hebben gemeten met een app op uw smartphone en de Garmin smartwatch. Ook zult u op de meetdag zelf de resultaten van de BodPod meting krijgen.
Krijg ik te horen wat er uiteindelijk uit het onderzoek wordt geconcludeerd?
Aan het einde van de studie zullen wij de deelnemers op de hoogte houden van de conclusies van ons onderzoek. Hiervoor moet wel het volledige onderzoek zijn afgerond. Hier kan dus nog enige tijd overheen gaan nadat u zelf klaar bent met de studie.
Is het een probleem als ik tijdens de studieperiode (interventieperiode) op vakantie ga?
U kunt gerust op vakantie gedurende de studieperiode, echter zullen wij er tijdens het plannen rekening mee houden dat u niet tijdens bepaalde periodes van de studie op vakantie bent. Zo is het bijvoorbeeld niet handig als u op vakantie bent tijdens de leefstijlmetingen die gedurende een periode van 3 weken via uw smartphone en de Garmin smartwatch worden uitgevoerd, omdat dit de resultaten aanzienlijk kan beïnvloeden.
Wat wordt er van mij verwacht?
Deelname aan onderzoek is altijd vrijwillig: proefpersonen beslissen altijd zelf of zij mee willen doen aan het onderzoek. Als u geschikt bent om mee te doen aan het onderzoek, en wilt dit zelf ook, dan wordt er eerst een toestemmingsformulier ondertekend. Hierin geeft u aan vrijwillig mee te werken aan het onderzoek. Stoppen met het onderzoek is op ieder moment mogelijk, en hier hoeft u geen reden voor te geven. Voor ons onderzoek komen deelnemers één ochtend naar de Universiteit Maastricht voor een meetdag, de rest van de metingen worden op afstand en/of online uitgevoerd. De onderzoekers zullen op deze dag goed uitleggen wat de bedoeling is, en er is ruimte voor het stellen van mogelijke vragen. Ook zult u gedurende de gehele studieperiode regelmatig via e-mail of telefonisch contact hebben met de onderzoekers. Deelname aan ons onderzoek maakt geen grote inbreuk op uw dagelijkse bezigheden. U kunt dus gewoon met uw dagelijkse activiteiten en werkzaamheden bezig blijven.
Hoe laat begint de testdag in Maastricht, en hoe lang duurt deze ongeveer?
Wij streven ernaar om de testdag tussen 08:00 en 09:00 uur in de ochtend te laten beginnen. Wij begrijpen dat dit voor sommige mensen niet haalbaar is vanwege de afstand die ze moeten reizen. Mocht dit het geval zijn, kan er samen met een van de onderzoeksmedewerkers overlegd worden wat de mogelijkheden zijn. De testdag zal naar schatting ongeveer 5 uur in totaal duren. Dit wil dus zeggen dat deze tot ongeveer 13:00 – 14:00 uur duurt. Dit is afhankelijk van verschillende factoren, die wij niet altijd in de hand hebben. We proberen alles zo efficiënt mogelijk te plannen zodat u niet langer dan nodig op de universiteit aanwezig zult zijn.
Waarom is het belangrijk dat ik in Nederland woon?
In dit onderzoek kijken we naar veel verschillende factoren waarvan onderzoek heeft aangetoond dat ze bij kunnen dragen aan obesitas en overgewicht. Hierbij horen ook omgevingsfactoren. Dat betekent dat we in dit onderzoek ook zullen kijken naar uw woonomgeving. Gelukkig hoeven wij niet alle gegevens zelf te verzamelen. Verschillende organisaties in Nederland verzamelen al gegevens die relevant voor ons onderzoek zijn. Helaas zijn dezelfde gegevens vaak niet bekend over bijvoorbeeld Duitsland en België, waardoor we bij een adres in het buitenland meteen belangrijke gegevens missen die we willen meenemen in het onderzoek. Omdat we voor iedere deelnemer graag een compleet overzicht hebben, hebben we er daarom voor gekozen dat alleen deelnemers met een woonadres in Nederland mee kunnen doen met dit onderzoek. Indien u meerdere adressen heeft, dan is het belangrijk dat u het woonadres doorgeeft waar u meestal slaapt en waar u de meeste tijd doorbrengt. Als dit adres niet in Nederland is dan betekent dit helaas dat u niet in aanmerking komt voor dit onderzoek.
Hoe kan ik de FIT PRO app downloaden en hoe log ik in?
Je kunt de volgende links gebruiken om de FIT.nl PRO app te downloaden in de Play Store (Android) of App Store (Apple). Verder raden we je aan de volgende apps ook te downloaden: Food App (Android) of Food App (Apple). De FIT.nl PRO app kun je ook op je laptop gebruiken via deze link. Je ontvangt in de eerste (groep)sessie de inloggegevens voor de FIT.nl PRO app.
Ik moet mijn persoonlijke afspraak verzetten
Kun je niet bij een afspraak zijn? Meld dit dan minstens drie dagen van tevoren. Meld je dit drie dagen van tevoren, dan kun je een nieuwe afspraak inplannen. Anders vervalt je persoonlijke coachingsgesprek. Je persoonlijke afspraak kun je verzetten via de originele Calendly uitnodiging. Deze uitnodiging heb je via e-mail gekregen op de dag dat de afspraak is gemaakt, namelijk op de dag dat je op de Universiteit Maastricht bent geweest. Via deze e-mail kun je ook je afspraak (met reden) annuleren.
Ik kan niet bij een groepsbijeenkomst zijn
Lukt het je niet om bij een groepsbijeenkomst te zijn? Wat jammer! Groepsbijeenkomsten kunnen we helaas niet verzetten. Als je deze mist, mis je ook de mogelijkheid om je voortgang met je groepsgenoten en je coach te bespreken, en mis je ook de mogelijkheid om vragen te stellen. Mocht je er echt niet bij kunnen zijn, stuur dan even een mailtje naar [email protected]. Wij sturen je dan een video-opname van de sessie met een opdracht zodat je toch zelf met de informatie aan de slag kan. Mocht je aan de hand van deze video of opdrachten vragen hebben, bewaar deze dan voor de volgende (groep)sessie met je coach.
Ik heb een vraag over mijn coaching
Heb je een vraag over training, voeding of gedrag? Mail dan naar de coach die jou begeleidt. Het e-mailadres van je coach is: [email protected], [email protected] of [email protected]. Mail niet alle coaches, alleen je eigen coach!
Wat moet ik doen als er een storing is in de Avicenna Research app?
Soms komt het voor dat er een storing is in de Avicenna Research app, waardoor de app bijvoorbeeld blijft vasthangen. Wanneer u dit merkt, is het handig om even te checken of er een update beschikbaar is in de app store, en indien nodig de app te updaten. Mocht er geen update zijn, helpt het vaak om de app even helemaal van de telefoon te verwijderen, en opnieuw te installeren. Wanneer u dan weer op hetzelfde account inlogt, blijft u gewoon in de studie. Het account voor de Avicenna Research app heeft u zelf aangemaakt met uw eigen e-mailadres en wachtwoord. Mocht u het wachtwoord zijn vergeten, kunt u deze gemakkelijk resetten door op ‘’wachtwoord vergeten’’ te klikken bij het inloggen. Mocht dit het probleem niet verhelpen, kunt u contact met ons opnemen via e-mail ([email protected])
Wat moet ik doen als ik geen meldingen ontvang op mijn telefoon van de Avicenna Research app?
Wanneer u merkt dat u geen meldingen van de Avicenna app binnenkrijgt, is het goed om eerst na te kijken of uw telefoon niet op een focus modus, slaapstand, niet storen, of vliegtuigstand staat. Wanneer dit aan staat, zou dit ervoor kunnen zorgen dat u geen meldingen ontvangt. Mocht dit niet het geval zijn, is het verstandig om in de app store te checken of er een update voor de Avicenna Research app beschikbaar is, en indien nodig de app te updaten. Mocht ook dit het probleem niet verhelpen, zou u nog kunnen proberen om de app helemaal van de telefoon te verwijderen, en opnieuw te installeren. Wanneer u dan weer op hetzelfde account inlogt, blijft u gewoon in de studie. Het account voor de Avicenna Research app heeft u zelf aangemaakt met uw eigen e-mailadres en wachtwoord. Mocht u het wachtwoord zijn vergeten, kunt u deze gemakkelijk resetten door op ‘’wachtwoord vergeten’’ te klikken bij het inloggen. Mocht dit het probleem niet verhelpen, kunt u contact met ons opnemen via e-mail ([email protected]).